Tüketim kültürünün oluşturulmasında okulun rolünün Baudrillard Perspektifinde incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, öncelikle öğretmenlerin tüketim ve tüketim toplumuna dair
görüşlerinin nasıl olduğunun incelenmesi, ardından da okulun tüketim kültüründeki
yeri ve tüketim kültürünün oluşumunda nasıl bir etkiye sahip olduğu Jean
Baudrillard’ın tüketim kuramı perspektifinde incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı
karma yöntem temelinde desenlenmiştir. Araştırmanın nitel kısmı olgubilim
(fenemoloji) modeli, nicel kısım ise genel tarama modeli ile desenlenmiştir.
Araştırmanın çalışma grupları; nitel bölümü için, amaçlı örnekleme yoluyla
belirlenmiş Edirne ili Merkez ilçede görev yapmakta olan 9 öğretmenden; nicel
kısmında ise seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 794 öğretmenden oluşturmuştur.
Araştırmacının geliştirmiş olduğu veri toplama araçlarından olan yarı yapılandırılmış
görüşmeler aracılığıyla elde edilen nitel veriler, betimsel analiz tekniği ile
yorumlanmıştır. Yine araştırmacının geliştirmiş olduğu anket formu yardımıyla da
nicel veriler toplanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen nicel veriler, betimsel
istatistik yöntemi ile analiz edilmiştir.
Öğretmen görüşleriyle elde edilen bulgularda öğrencilerin tüketime dair
yaşam becerilerinin bir kısmının okullarda şekillendiği, özellikle sosyalleşme
zamanlarında tüketime yönlendikleri, davranışlarını ve duygularını tüketim nesneleri
üzerinden göstermeye odaklı oldukları ile birbirlerini bu konuda oldukça fazla
etkiledikleri anlaşılmıştır. Tüketim açısından değerlendirildiğinde okulların, tüketim
toplumunun küçük bir örneği olduğu sonucuna erişilmiştir. Toplumsal sınıf atlama
aracı olarak kullanılan okulların ve buna aracı olan sınavların da okulların ve eğitimin
tüketilmesine neden olduğu, ayrıca sınavların öğrencilere getirdiği başarılı olma
zorunluluğu nedeniyle de bilginin de tüketim nesnesine dönüştüğü de araştırmada elde
edilen bulgular arasında görülmektedir. Araştırmanın genel sonucu olarak, okulların
tüketim toplumunun devamını sağlayacak nitelikte ve tüketim odaklı yeni bireyler
(tüketiciler) hazırlayan kurumlar oldukları anlaşılmıştır. In this research, it is aimed to examine firstly how teachers' views on
consumption and consumption society are, and then to examine the place of school in
consumption culture and how it affects the formation of consumption culture from the
perspective of Jean Baudrillard's consumption theory.
In this research, it was designed on the basis of mixed method in which
qualitative and quantitative research methods are used together. The qualitative part of
the research was designed with the phenomenology model, and the quantitative part
was designed with the general survey model. Study groups of the research; for the
qualitative part, 9 teachers working in the central district of Edirne province
determined by purposeful sampling; In the quantitative part, it consisted of 794
teachers determined by random sampling. Qualitative data obtained through semistructured
interviews, one of the data collection tools developed by the researcher,
were interpreted with descriptive analysis technique. Quantitative data were also
collected with the help of the questionnaire form developed by the researcher. The
quantitative data obtained at the end of the research were analyzed with the descriptive
statistics method.
In the findings obtained from the teachers' opinions, it has been understood
that some of the life skills of the students are shaped in schools, they are oriented to
consumption especially during socialization times, they are focused on showing their
behaviors and emotions through consumption objects, and they affect each other quite
a lot in this regard. When evaluated in terms of consumption, it has been concluded
that schools are a small example of the consumer society. It is seen among the findings
obtained in the research that the schools used as a social class jumping tool and the
exams that are the means of this cause the schools and education to be consumed, and
that the knowledge also turns into a consumption object due to the necessity of being
successful in the exams for the students. As a general result of the research, it has been
understood that schools are institutions that prepare new consumption-oriented
individuals (consumers) that will ensure the continuation of the consumption society.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]