Dizel motorlarda hava filtresinde oluşan kirlilik (Tıkanıklık) seviyesinin, motorun karakteristik özelliklerine ve emisyona etkilerin incelenmesi
Özet
İçten yanmalı motorlarda, teknolojik gelişmelere bağlı olarak kullanılan
yakıtlardan elde edilen enerji kadar çevreye atılan zararlı gazların seviye sininde
azaltılması zorunlu hale gelmektedir. Özellikle dizel motorların, yakıt tüketimi ve
egzozdan atılan zararlı gazların azaltılması her geçen gün daha fazla önem
kazanmaktadır. Dizel motorlar, kamyon, çekici, kamyonet, otobüs, minibüs, kara taşıtı,
traktör, biçerdöver ve iş makinesi gibi büyük tork ve güç gerektiren araçlarda hala
yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu araçlar çalışma koşullarında zamanla çok daha fazla
toza maruz kaldıklarından dolayı hava filtresinde biriken toz miktarına bağlı olarak
motorun ürettiği güç ve tork azalırken yakıt tüketimi artar. Hava filtresi maksimum
kirlenme, tıkanıklık seviyesinde ise motorun verimi daha fazla düşer ve çevreye atılan
zararlı egzoz emisyonları da artış göstermektedir. Bu olumsuz durum hem ekonomik
hem de çevresel faktörler için risk teşkil etmektedir.
Bu çalışmada, kullanıma bağlı olarak hava filtresinde oluşan kirlilik (tıkanma)
seviyesinin motorun karakteristik özelliklerine (Güç, Tork, Yakıt Tüketimi) ve çevreye
atılan zararlı emisyonlarının seviyesi incelenmiştir. Traktörler tarla şartlarında en uzun
süre ile maksimim tork değeri olan 1400 d/dk ve ulaşım da 2200 d/dk motor devirlerinde
kullanılmaktadır. Bu nedenle traktör motoru başlangıçta 1400 d/dk da sabitlenerek,
emme sisteminde hava filtresi yeni iken oluşan- 1mbar, sonrasında kirliliğe bağlı olarak
-21 mbar, -40 mbar ve tam tıkanıklık halindeki -65 mbar basınç düşüşü şartlarında testler
yapılmıştır. Daha sonra ayni testler motorun maksimum güce sahip olduğu 2200 d/dk
değere sabitlenerek yapılmıştır. Hava filtresi tıkanıklık seviyesine bağlı olarak emme
sisteminde meydana gelen basınç düşüşü motorun tork ve gücünü düşürmektedir. Aynı
zamanda basınç düşüşünün artması, yakıt tüketimi ve egzozdan atılan zararlı gazları da
önemli oranda arttırmaktadır. Bu çalışma kapsamında deneysel sonuçlara ait grafikler
çizilerek hava filtresi tıkanıklık seviyesinin etkileri detaylı olarak açıklanmıştır. In internal combustion engines, depending on the technological developments, it
becomes necessary to reduce the level of harmful gases emitted to the environment as
much as the energy obtained from the fuels used. Reducing the fuel consumption and
harmful gases emitted from the exhaust, especially of diesel engines, is gaining more and
more importance day by day. Diesel engines are widely used in vehicles that require large
torque and power, such as trucks, tow trucks, pick-up trucks, buses, minibuses, land
vehicles, tractors, combines, and heavy equipment. Since these vehicles are exposed to
much more dust over time under operating conditions, depending on the amount of dust
accumulated in the air filter, the power and torque produced by the engine decreases while
fuel consumption increases. If the air filter is at maximum pollution and clogging level,
the efficiency of the engine decreases more and the exhaust emissions harmful to the
environment increase. This negative situation poses a risk for both economic and
environmental factors.
In this study, the pollution (Clogging) level of the air filter depending on usage,
the characteristics of the engine (Power, Torque, Fuel Consumption) and the level of
harmful emissions to the environment were examined. Tractors are used for the longest
period of time under field conditions at 1400 rpm, which is the maximum torque value,
and at 2200 rpm in transportation For this reason, the tractor engine was first fixed at
1400 rpm and tests were carried out under pressure drop conditions of 1 mbar, then 21
mbar, 40 mbar and 65 mbar depending on the pollution while the air filter was new in the
intake system. Then, the same tests were carried out by fixing the engine at 2200 rpm,
which is the maximum power. Depending on the air filter clogging level, the pressure
drop in the intake system reduces the torque and power of the engine. At the same time,
the increase in pressure drop significantly increases fuel consumption and harmful gases
emitted from the exhaust. Within the scope of this study, the effects of the air filter
clogging level are explained in detail by drawing graphs of the experimental results.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1162]