Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitsel tanılama ve yönlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri
Özet
Bu araştırmanın amacı tıbbi tanısı Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan
bireylerin rehberlik ve araştırma merkezlerine (RAM) başvurduktan sonraki eğitsel
tanılama sürecinin ve bu tanısına uygun okula yönlendirilme sürecinin işleyişinin;
rehberlik ve araştırma merkezi personelinin gözünden incelenmesidir. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Çalışmanın verileri
yarı-yapılandırılmış görüşme tekniğine uygun görüşme soruları hazırlanarak;
Tekirdağ, Çorlu, Edirne ve Lüleburgaz RAM’da görev yapan 18 gönüllü katılımcı ile
yapılan görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz
tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın güvenirlik çalışmaları iki alan uzmanı
tarafından tamamlanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda, OSB şüphesi duyulan bireylerin
değerlendirme ve aile görüşme işlemleri sonrasında tıbbi tanı için hastaneye sevk
edildikleri, hastane raporu ile başvuran bireyler için de yapılan değerlendirme
sonrasında eğitsel tanısı doğrultusunda yönlendirme kararının alındığı belirlenmiştir.
Eğitsel tanılama yapılırken performans değerlendirme formunun kullanıldığı, bu
formun OSB’yi ölçmede yeterli olmadığı ve OSB’ye yönelik formal bir ölçme aracının
kullanılmadığı belirlenmiştir. OSB’li bireylerin eğitsel tanılaması yapılırken toplam
değerlendirme süresinin ortalama 25 - 45 dakika sürdüğü ve hazır bulunuşluk
seviyelerinin eğitsel tanılama sürecini etkilediği ortaya konmuştur. Velilerin OSB’li
bireylerin bütünleştirme eğitiminden yararlanmasını istediklerine ve RAM
personelinin de OSB’li bireylerin en az kısıtlandırılmış ortamda eğitim almalarına
öncelik verdiklerine dair görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada yönlendirilen okul tür
ve kademelerinin OSB’li bireyler için yeterli olmadığı görüşü ortaya konmuştur.
OSB’li bireylerin eğitsel tanılama ve yönlendirme süreçlerinde RAM personelinin
mesleki anlamda
kendilerini yeterli bulmadıkları araştırmanın bulguları arasındadır. OSB’li bireylerin
eğitsel tanılama ve yönlendirme süreçlerinde sıklıkla ailelerle ilgili problemler ve
ölçme araçlarının yetersizliği ile ilgili problemler yaşandığı belirlenmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgular ışığında OSB’li bireylerin eğitsel tanılanma ve
yönlendirilme konusunda alan yazına ve uygulamaya katkı ve öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to analyze the educational diagnosis process of
individuals with a medical diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) after
applying to guidance and research centers (RAM) and the process of being directed to
a school that is suitable for this diagnosis; It is an examination of the guidance and
research center staff through their eyes. The research was designed according to the
case study, which is one of the qualitative research methods. The data of the study were
prepared according to the semi-structured interview technique; it was obtained as a
result of interviews with 18 volunteer participants working in Tekirdağ, Çorlu, Edirne
and Lüleburgaz guidance and research centers. The obtained data were analyzed by
descriptive analysis technique. The reliability studies of the research were completed
by two field experts.
In the findings obtained as a result of the research, it was determined that
individuals with suspected ASD were referred to the hospital for medical diagnosis
after the evaluation and family interview procedures, and the decision for referral was
made for the individuals who applied with a hospital report, in line with their
educational diagnosis, after the evaluation. It was determined that the performance
evaluation form was used while making educational diagnosis, this form was not
sufficient to measure ASD, and a formal measurement tool for ASD was not used. It
has been revealed that the total evaluation time took an average of 25- 45 minutes
while the educational diagnosis of individuals with ASD was made, and the level of
readiness affected the educational diagnosis process. It has been determined that
parents want individuals with ASD to benefit from integrative education and teachers
give priority to individuals with ASD to receive education in the least restricted
environment. It has been put forward that the school types and grades directed in the
research are not sufficient for individuals with ASD. It is among the findings of the
research that teachers do not find themselves professionally competent in the
educational diagnosis and orientation processes of individuals with ASD. It has been
determined that individuals with ASD often experience problems related to families
and the inadequacy of measurement tools in the educational diagnosis and orientation
processes. In the light of the findings obtained in the study, contributions and
suggestions to the literature and practice on the educational diagnosis and orientation
of individuals with ASD are presented.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]