Mahmut Cuda'nın Türk resmindeki yeri ve eserleri
Özet
‘Sanayi-i Nefise Mektebi’ kurulduktan sonra yıllar boyunca resim ve heykel
alanlarında tek merkez olmuş neredeyse tüm ressam ve heykeltıraşlar burada eğitim
almış ve plastik sanatlar alanındaki çalışmalar burada yapılmıştır. 1914 yılında Birinci
Dünya Savaşı’nın başlamasıyla yurt dışında (İtalya, Fransa, Almanya’da) bulunan ve
farklı alanlarda çalışan ressam ve heykeltıraşlar ülkelerine dönmek zorunda
kalmışlardır. Bu sanatçıların yurda döndükten sonra çalışmalarında göze çarpan
eserlerin neredeyse tamamında ortaya konan yeni yöntem, yeni ruhtu. Bu sanatçılardan
bazıları Hikmet Onat, İbrahim Çallı, Avni Lifij, Feyhaman Duran gibi isimlerdir. 1923
yılına gelindiğinde sanat eğitimini yeni tamamlamış ressam ve heykeltıraşlarda bir
kıpırdanma olmuştu. Galatasaray Lisesi sergi salonlarında çalışmalarını ortaya koyan
bu sanatçıların hocaları Hikmet Onat, İbrahim Çallı, Feyhaman Duran gibi isimlerdir.
Bu isimlerden eğitim alan sanatçılar arasında yer alan Şeref Akdik, Muhittin Sebati,
Nurullah Berk, Hale Asaf, Ratip Aşir Şatıroğlu, Refik Fazıl Epikman, Faruk Arkunlar
ve Mahmut Cûda ‘Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği’ni kurmuşlardır. Bu
çalışma altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ‘Sanayi-i Nefise Mektebi’
kurulduktan sonra Avrupa’dan dönmek zorunda kalan ve burada eğitim alan sanatçılar
ve onların eğitim verip atölyelerinden mezun ettiği ressam ve heykeltıraşların kurmuş
oldukları topluluğu incelemek ve Mahmut Cûda’nın Türk Resmi’ndeki yeri ve resim
anlayışını incelemektir. Son bölümde ise ortaya konan bilgiler ışığında sonuca
ulaşılmıştır. After the 'Sanayi-i Nefise Mektebi' was founded, almost all painters and sculptors,
which have been the only center in the fields of painting and sculpture for years, have
been educated here and studies in the field of plastic arts have been carried out here.
With the start of the First World War in 1914, painters and sculptors working abroad
(in Italy, France, Germany) and working in different fields had to return to their
countries. The new method introduced in almost all of the works that stood out in the
works of these artists after they returned home, was the new spirit. Some of these
artists are names such as Hikmet Onat, Ibrahim Çallı, Avni Lifij and Feyhaman Duran.
By 1923, the painters and sculptors who had just completed their art education had a
stir. The teachers of these artists who display their work in Galatasaray High School
exhibition halls are names such as Hikmet Onat, İbrahim Çallı and Feyhaman Duran.
Among the artists who received training from these names, Şeref Akdik, Muhittin
Sebati, Nurullah Berk, Hale Asaf, Ratip Aşir Şatıroğlu, Refik Fazıl Epikman, Faruk
Arkunlar and Mahmut Cûda founded the 'Independent Painters and Sculptors Union'.
This study consists of six parts. In the first part, the aim is to examine the group of
artists and sculptors who had to return from Europe after the foundation of Sanayi-i
Nefise Mektebi and studied here, and the artists and sculptors that they gave education
and graduated from their workshops, and examine the place and understanding of
painting of Mahmut Cûda in Turkish Painting. In the last part, a conclusion has been
reached in the light of the information presented.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]