Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanısı alan çocuk ve ergenlerin cinsiyet farklılıklarına göre değerlendirilmesi
Özet
Çalışmamızda amacımız, poliklinik takipli hastalarımızın çoğunu oluşturan “Dikkat
Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu” tanılı olguların cinsiyetlerine göre sosyodemografik
özelliklerinin, tanı alma yaşlarının, eş psikiyatrik hastalıklarının, psikometrik testlerinin, okul
başarılarının ve tedavilerinin araştırılması olmuştur.
Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları
Anabilim Dalı polikliniğine 01.01.2018-31.12.2019 tarihleri arasında başvurup Dikkat
Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu tanısı alan olgular çalışmaya dahil edildi. 837’si erkek 305’i
kız toplam 1142 olgunun hasta dosyaları geriye dönük olarak taranmıştır.
Olguların ilk tanı yaşı ortalama 7.33 bulundu. Kızlar için ilk tanı yaşı ortalama 7.51,
erkekler için ilk tanı yaşı ortalama 7.26 idi. Erkeklerde ilk tanı yaşı ortalaması kızlara göre
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha düşük saptandı (p=0.663). Olguların %47.8’i bileşik
alt tip, %34.5’i dikkat eksikliği baskın alt tip, 17.6’sı hiperaktivite-dürtüsellik baskın alt tip
olarak saptanmıştır. Gruplar kendi içinde karşılaştırıldığında; erkeklerde hiperaktivitedürtüsellik
baskın alt tip, kızlarda dikkat eksikliği baskın alt tip istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde daha yüksek saptanmıştır (p=0.023; p=0.002). Psikiyatrik eştanısı olanların oranı %
57.3 bulunmuştur. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu’na eşlik eden en sık psikiyatrik
bozukluk karşıt olma karşı gelme bozukluğu (%29.64) olarak saptanmıştır. Erkeklerde karşıt
olma karşı gelme bozukluğu ve davranım bozukluğu, kızlarda anksiyete bozukluğu istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde daha yüksek bulunmuştur (p=0.000; p=0.009; p=0.000). Erkek ve kızlar
Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği'nin gözden geçirilmiş versiyonu puanlarına göre
karşılaştırıldığında, erkeklerin sözel, performans ve toplam zeka puanları istatistiksel olarak
anlamlı düzeyde yüksek saptanmıştır (p=0.026; p=0.046; p=0.036). Gruplar arasında ders
başarıları ve ilk tedavi tercihleri açısından anlamlı farklılık bulunmamıştır (p=0.663; p=0.806). In this study, it was aimed to explore the sociodemographic characteristics, mean age of
diagnosis, comorbid psychiatric disorders, psychometric test results, academic performance and
medical treatments between genders diagnosed with "Attention Deficit and Hyperactivity
Disorder".
Patients diagnosed with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder who have applied
to the outpatient clinic of Trakya University Faculty of Medicine, Department of Child and
Adolescent Mental Health and Diseases between 01.01.2018-31.12.2019 were included in this
study. Medical records of 1142 cases, 837 boys and 305 girls, retrospectively reviewed.
The mean age of diagnosis was 7.33 years. The mean age of diagnosis was 7.51 years
for girls and 7.26 years for boys. The mean age of diagnosis was significantly lower in boys
than girls (p=0.663). 47.8% of the cases had the combined subtype, 34.5% inattentive subtype,
17.6% hyperactive-impulsive subtype. Hyperactive-impulsive subtype was significantly higher
in boys than girls and inattentive subtype was significantly higher in girls than boys (p = 0.023;
p = 0.002). %57.3 of cases had another psychiatric comorbidity . The most common psychiatric
comorbidity was oppositional defiant disorder (29.64%). Oppositional defiant disorder and
conduct disorder was significantly higher in boys and anxiety disorder was significantly higher
in girls (p = 0.000; p = 0.009; p = 0.000). Comparing The Wechsler Intelligence Scale for
Children- Revised scores; the verbal, performance and total intelligence scores of the boys were
found to be statistically significantly higher than girls (p = 0.026; p = 0.046; p = 0.036). No
significant difference was found between the groups in terms of academic performance and
medications (p = 0.663; p = 0.806).
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [14]