Bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili hizmet içi eğitimlerin paydaş görüşlerine göre değerlendirilmesi
Abstract
Bu araştırmada teknolojinin eğitim ortamlarına entegrasyonunda uygulayıcı
ve rehber olan öğretmenlere verilen bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili hizmet içi
eğitimlerin öğretmen, yönetici, bilişim teknolojileri rehber öğretmeni ve eğitici
görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Eğitimde teknolojinin başarılı bir
şekilde uygulanabilmesi, eğitim teknolojisi konusunda ayrılan kaynakların, insan
gücünün ve zamanın etkin bir şekilde kullanılabilmesi için öğretmenlerin yapılan
hizmet içi eğitimler ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde
uygulayabilmeleri ve kendilerini bu konuda yeterli hissedebilmeleri büyük önem
taşımaktadır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden iç içe geçmiş tek durum deseni
kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları hazırlanarak yüz yüze
görüşme tekniği ile toplanmıştır. Çalışma grubunu Kırklareli ilinde Millî Eğitim
Bakanlığı’na bağlı ortaöğretim kurumlarında görev yapan, amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen ve araştırmaya katılan
18 öğretmen, 5 yönetici, 6 bilişim teknolojileri rehber öğretmeni ve 3 eğitici
oluşturmaktadır. Verilerin analizinde nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz
yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda bilgi iletişim teknolojileri ile ilgili hizmet içi
eğitimlerin planlanması ile ilgili başlıca bulgular; eğitimlerin içeriklerinin
öğretmenlerin ihtiyaçları ve bölgesel olanaklar düşünülerek planlamaların yapılması,
öğretmenleri eğitimlere teşvik edici unsurların uygulanmasının eğitimlerin
etkililiğini artıracağı yönündedir. Eğitimlerin uygulanmasında, eğitimlerin ara
ii
tatillerde ya da seminer dönemlerinde yapılması, gelen kursiyerlerin teknoloji
konusunda yakın seviyelerde olması, uygulama ağırlıklı öğretim yöntemleri
kullanılması, eğitimlerin teknoloji donanımı tam ve teknik altyapısı yeterli olan
yerlerde yapılması, eğiticilerin donanımlı, uzman kişi olması gerektiği ve eğitimleri
etkileyen en önemli faktörlerin eğitici, eğitimlere katılanlar, eğitimlerin yeri ve içerik
olduğu bulgularına rastlanmıştır. Değerlendirme boyutunda, eğitimlerden sonra
değerlendirme yapılması, öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerini derslerinde
kullanabilmeleri için içerikler ve kaynaklar sunulması, öğretmenlerin almış oldukları
eğitimleri okullarına yansıtmaları, yöneticilerin teknoloji konusunda örnek olmakla
beraber öğretmenleri bu konuda teşvik ve motive etmeleri, eğiticilerin de
eğitimlerden sonra takip ve rehberlik etmeleri gerektiği ortaya çıkan başlıca
bulgulardır.
Bu araştırma bilgi ve iletişim teknolojileri ile ilgili hizmeti içi eğitimlerin
öğretmen, yönetici, bilişim teknolojileri rehber öğretmeni ve eğitici görüşleri
değerlendirilerek hazırlandığı için daha önce yapılan çalışmalardan farklılık
göstermektedir. Eğitimde teknolojinin daha iyi kullanılabilmesi için bu konuda
yapılan bilimsel çalışmalara farklı paydaş görüşleri ile katkı sağlayacaktır. Ayrıca
araştırmanın bulguları gelecekte yapılacak eğitimlerin planlanması, uygulanması ve
değerlendirilmesi konusunda fikir verebilir ve kullanılabilir. In this study, it is aimed to evaluate the in-service trainings on information
and communication technologies given to teachers who are practitioners and guides in
the integration of technology into educational environments according to the opinions
of teachers, administrators, information technologies guidance teachers and trainers. It
is of great importance that teachers can apply information and communication
technologies effectively and feel themselves in this regard together with in-service
trainings in order to be able to apply technology successfully in education and to use
the resources allocated for education technology, manpower and time effectively.
In this research, a single state pattern, one of the qualitative research methods,
is used. Data were collected through face-to-face interview technique by preparing
semi-structured interview forms. The study group consists of 18 teachers, 5
administrators, 6 information technology guidance teachers and 3 trainers who work
in secondary education institutions affiliated to the Ministry of National Education in
Kırklareli province, determined using the criterion sampling method from the
purposeful sampling methods and participated in the research. Descriptive analysis
method, one of the qualitative data analysis methods, was used in the analysis of the
data.
As a result of the research, the main findings regarding the planning of inservice
trainings on information and communication technologies; It is in the direction
that the contents of the trainings are planned by considering the needs of the teachers
and regional opportunities, and the implementation of the elements that encourage
teachers to the trainings will increase the effectiveness of the trainings. In the
iv
implementation of the trainings, the trainings should be held during break holidays or
seminar periods, the incoming trainees are close to technology, using applicationoriented
teaching methods, the trainings should be held in places where the technology
equipment is full and the technical infrastructure is sufficient, the trainers should be
equipped, expert people and affect the trainings. It was found that the factors were
educational, those attending the training, the place and content of the training. In the
evaluation dimension, evaluating after the trainings, providing content and resources
for teachers to use information and communication technologies in their lessons,
reflecting the trainings they received to their schools, administrators are exemplary
about technology, encouraging and motivating teachers in this regard, and following
the trainers following and training are the main findings that emerged.
This research differs from previous studies since it was prepared by
evaluating the in-service trainings related to information and communication
technologies by evaluating the opinions of teachers, administrators, information
technology guidance teachers and trainers. In order to use technology better in
education, it will contribute to scientific studies on this subject with different
stakeholder views. In addition, the findings of the research can give an idea about the
planning, implementation and evaluation of future trainings.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1858]