Üstün potansiyelli çocukların tespitinde öğretmenler
Özet
Bu araştırma öğretmenler tarafından sınıf ortamında 5-9 yaş arası üstün
potansiyelli öğrencilerin belirlenerek aday gösterilebilmeleri amacı ile yapılmıştır.
Metodolojik araştırma modelindeki bu çalışmanın verileri 2018-2019 eğitim öğretim
döneminde Kırklareli il merkezi, Lüleburgaz ve Babaeski ilçelerinde bulunan Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi okulöncesi ve ilkokullarda görev yapan 179
öğretmenden ve 1252 öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından hazırlanan öğretmenlerin demografik bilgilerinin belirlenmesi
yönelik Genel Bilgi Formu, Akçamete ve Avcıoğlu (2005) tarafından geliştirilen
SBDÖ(7-12 yaş), Polat (2003) tarafından geliştirilen Marmara İlköğretime Hazır
Oluş Ölçeği, Frankenburg ve Dodds (1967) tarafından geliştirilen, Frankenburg,
Dodds, Archer, Shapiro ve Bresnick (1992) tarafından revize edilen ve Türk
kültürüne uyarlaması ve standardizasyonu Anlar ve Yalaz (1996) tarafından yapılan
Denver II Gelişim Tarama Envanteri ve son olarak Coleman, Shah-Coltrane ve
Harrison (2016) tarafından geliştirilen ÖÖPG– (Teacher’s Observations of Potential
in Students – TOPS) Formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde T testi,
Pearson Korelasyon testleri için SPSS-22 ve Doğrulayıcı Faktor Analizi için ise
Mplus programı kullanılmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda ÖÖPG Tüm Sınıf Gözlemleri Formunun iç
tutarlık katsayısı (α=0.798), ÖÖPG Bireysel Sınıf Gözlemleri Formunun ise
(α=0.792) olduğu belirlenmiştir. Analizlerde ÖÖPG Tüm Sınıf ve Bireysel Gözlem
Formlarının geçerli ve güvenilir olduğu, uygulanan Sosyal Becerileri Değerlendirme
Ölçeği, Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği ve Denver II Gelişim Tarama
Envanteri ile uyumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmaya dâhil edilen
öğretmenlerin ÖÖPG formunu kullanarak aday gösterdikleri öğrencilerin bir
kısmının daha sonra BİLSEM (Bilim, Sanat ve Eğitim Merkezi) sınavını kazandıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgulardan elde edilen sonuçlara göre ÖÖPG
formunun okul öncesi eğitim kurumlarında ve ilkokullarda üstün potansiyelli olan
ii
öğrencilerin aday gösterme sürecinde öğretmeler tarafından etkili bir biçimde
kullanılabilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. The goal of this study is to enable teachers to identify and nominate 5 to 9
year-old high potential children in classroom setting. The data of this methodological
study were collected from 179 teachers and 1252 students working and studying at
government preschools and primary schools associated with Directorate of National
Education in Central Kırklareli, Lüleburgaz and Babaeski provinces in 2018-2019
Education term. Data collection tools of the study are General Data Form developed
by the author for collecting demographic data of the teachers, Social Skills
Evaluation Scale (7-12 ages) developed by Akçamete and Avcıoğlu (2005),
Marmara Primary School Readiness Scale developed by Polat (2003), Denver II
Developmental Screening Test developed by Frankenburg and Dodds (1967), revised
by Frankenburg, Dodds, Archer, Shapiro and Bresnick (1992), standardized and
adapted to Turkish culture by Anlar and Yalaz (1996) and Teacher’s Observations of
Potential in Students (TOPS) Form developed by Coleman, Shah-Coltrane and
Harrison (2016). SPSS-22 was used for T-test and Pearson Correlation tests and
Mplus program for Confirmatory Factor Analysis.
Internal consistency coefficient of TOPS Whole Class Observation Form was
found (α=0.798) and internal consistency coefficient of TOPS Individual
Observation Form was found (α=0.792). The analysis indicated that Teacher’s
Observations of Potential in Students (TOPS) Whole Class and Individual
Observation Forms were valid and reliable and compatible with Social Skills
Evaluation Scale, Marmara Primary School Readiness Scale and Denver II
Developmental Screening Test. It was also concluded that students nominated by
teachers using TOPS were later able to pass BİLSEM (Science, Art and Education
Centre) test. Study findings indicate that TOPS form is a measurement tool that
teachers may effectively use in nomination of high-potential students in preschools
and primary schools.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]