Algılanan Müdür Yönetim Tarzı ve İçsel Motivasyonun Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına Etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı, öğretmen algılarınagöre algılanan müdür yönetim tarzı ve içsel motivasyonun örgütsel bağlılık ileilişkisini betimlemektir. Bu amaçla çalışmaya katılan öğretmenlerin algılananmüdür yönetim tarzı, içsel motivasyon ve örgütsel bağlılık düzeyi betimlenerek,değişkenler asındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu2018-2019 eğitim öğretim yılı Edirne ili Uzunköprü ilçe merkezinde yer alan toplam 26 resmi ilk veorta dereceli okullarda görevli 480 öğretmen oluşturmuştur. Analizler 391 veriseti üzerinden yapılmıştır. Birinci bölümünde çalışmaya katılan öğretmenlerinkişisel bilgilerinin yer aldığı veri toplama aracının ikinci bölümde Üstüner(2016) tarafından geliştirilen “Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği”, Dündar,Özutku ve Taşpınar (2007) tarafından geliştirilen “İçsel Motivasyon Ölçeği” veÜstüner (2009) tarafından geliştirilen “Öğretmenler için Örgütsel BağlılıkÖlçeği” yer almıştır. Verilerin analizinde SPSS 18 paket programıkullanılmıştır. Araştırmada betimsel istatistik analizleri, t testi, tek yönlüvaryans analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre,öğretmenlerin işbirlikli müdür yönetim tarzı algı düzeyinin oldukça yüksek, otoriter müdür yönetim tarzı algı düzeyinindüşük, ilgisiz ve karşı koyucu müdür yönetim tarzları algı düzeyinin iseoldukça düşük düzeyde, içselmotivasyon algı düzeyinin oldukça yüksek ve örgütsel bağlılık algı düzeyininyüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada ayrıca cinsiyet ve branşdeğişkenine göre anlamlı farklılık olduğu, kıdem değişkenine göre anlamlıfarklılık olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada algılanan işbirliklimüdür yönetim tarzı ve içsel motivasyonu ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığıarasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuş ve öğretmenlerinalgılanan işbirlikli, otoriter, ilgisiz, karşı koyucu müdür yönetim tarzlarıile içsel motivasyonun onların örgütsel bağlılığının anlamlı bir yordayıcısıolduğu belirlenmiştir.
Cilt
10Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.24315/tred.604753https://dergipark.org.tr/tr/pub/tred/issue/52844/604753
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1009862
http://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/7423