Reading Comğrehension research through think-aloud protocols
Özet
Firstly, I would like to express my sincere appreciation and deepest
gratitude to my supervisor, Prof. Dr. Muhlise Coşgun Ögeyik for her expertise,
unwavering contribution and persistent support to complete this thesis which
required lots of guidance and assistance. She kept me going on by ensuring that I
stay on course and do not deviate from my research.
I wish to send my bests to Lect. Dr. Kutay Uzun. I am gratefully indebted to
him for his contributions in the process of data analysis. Moreover, I would like to
thank him for his helpful suggestions and his valuable time. Also, I would like to
thank my colleague and dear friend Cazibe Özgür for her continuous support and
suggestions.
My grateful thanks are also extended to Prof. Dr. Mukadder Seyhan Yücel
who provided me the necessary conditions for the research setting. Also, I would like
to thank my students who have voluntarily become the part of this process. They
were so motivated and eager to learn all the time that they have never let me down.
I am of course grateful to each of my family members and my friends for
their love and care. It would be quite difficult for me to complete this thesis without
the invaluable support of Sevinç and Nazim Çalışkan. They have always been so
helpful and compassionate. Thanks should also go to my dear friend Tezcan Topbaş,
as she has never stopped encouraging me.
I would like to thank my beloved husband Vahdet Çalışkan for putting up
with me in difficult moments where I staggered. He is always there for me to hold
my hand and lift me up.
Last but not least, this thesis is sincerely dedicated to my daughter Bade.
Without her smile, this thesis would never have been finished. Bu çalışma dil öğretiminde sesli düşünme protokolleri kullanımının okuma
sürecinde öğrenciler ve okuduğunu anlama becerileri üzerinde önemli bir etkisi olup
olmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma karma araştırma deseni ile
yürütülmüştür. Veriler ön ve son testler, kontrol listesi ve kontrol formu, sözlü
protokoller ve görüşme sonuçları ile toplanmıştır. Çalışmanın katılımcıları Trakya
Üniversitesi, İngilizce Öğretmenliği bölümünden 83 birinci sınıf öğrencisidir.
Öğrenciler rastgele deney ve kontrol grubu olarak atanmıştır. Çalışma bir akademik
dönem olan 14 haftalık bir sürede tamamlanmış ve deney grubunda sesli düşünme
protokollerinin uygulandığı 12 öğretim uygulaması yapılmıştır. Ön test ve son test,
kontrol listesi ve kontrol formunun sonuçları istatistiksel olarak karşılaştırılmış ve
anlamlı bir fark olup olmadığını araştırılmıştır. Öte yandan, sözlü protokoller ve
görüşmeler nicel verilere katkıda bulunmak için nitel olarak analiz edilmiştir.
Sonuçlara göre, sesli düşünme protokolleri uygulanmasının öğrencilerin okuduğunu
anlamalarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]