Almanya’da 2010-2017 yılları arasında yayınlanan 3-6 yaş arası resimli çocuk kitaplarında bireysel farklılıklar
Özet
Bu araştırmada, Almanya’da 2010 – 2017 yılları arasında yayınlanan 3-6 yaş
resimli çocuk kitaplarının bireysel farklılıklar açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Nitel araştırma metotlarından doküman inceleme modeli niteliğinde olan
araştırmanın evrenini, Almanya’da 2010 - 2017 tarihleri arasında yayınlanan 3-6 yaş
çocuklarına yönelik resimli çocuk kitapları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi
ise, evrenden amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen 100 adet kitaptan oluşmaktadır.
Örneklemde yer alan kitaplar, Almanya’da 2010 yılı ile 2017 tarihleri arasında
yayınlanan 3-6 yaş arası döneme yönelik kitapların incelenmesi ile elde edilmiştir.
Amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenen ve yeterli çeşitliliği temsil ettiği
düşünülerek 100 adetle sınırlandırılan kitapların seçiminde şu kriterler göz önünde
bulundurulmuştur: Kitapların 3-6 yaş dönemine yönelik olarak hazırlanmış ve basılı
olması, yayınevinin kitap listelerinde de bu durumun belirtilmiş olması, kitapların
resimli olmaları, yaş grubunun gelişimsel özellikleri ve dikkat süreleri göz önünde
tutularak kısa olmaları ve her kitapta sadece tek bir hikayeye yer verilmesi.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak, doküman incelemesi ve örneklemi/ analiz
birimi olarak da doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin
frekans ve yüzde analizleri gerçekleştirilmiştir.
Kitaplardaki metinler bireysel farklılıklara yaptıkları vurgu açısından
değerlendirildiğinde; bireysel farklılıklarla ilgili 418 ifade ve onu takiben inançla
ilgili 285 ifade en sık rastlananlardır. Bu kategorileri cinsel rollerle ilgili 117,
ülkelerin özellikleri ile ilgili 115, fiziksel özelliklerle ilgili 70, sosyoekonomik
özelliklerle ilgili 27, gelenek göreneklerle ilgili 18, yiyecek içeceklerle ilgili 16, etnik
özelliklerle ilgili 16 ifade takip etmektedir. Öte yandan en az kullanılan ifadelerin,
giyim şekli ile ilgili 9 ve engellilikle ilgili 5 ifade olduğu görülmüştür.
İncelenen kitaplardaki resimlerde ise sırasıyla 408 inanç, 287
sosyoekonomik statü, 215 giyim, 121 etnik, 166 ülkeler, 129 fiziksel, 103 meslek ya
da davranış biçimi ile ilgili cinsiyet rolleri, 59 bireysel farklılıklar, 46 engellilik, 45
yiyecek içecekler ve en az da 32 gelenek göreneklerle ilgili özelliklerle ilgili
resimlere rastlanmıştır. İncelenen tüm metinlerde inanç kategorisi en çok ve
engellilik teması en az atıfta bulunulan ifadelerken; incelenen tüm görsellerde yine
inançla ilgili görseller en çok ve metinlerden farklı olarak gelenek göreneklerle ilgili
resimlerin ise en az şekilde vurgulananlar olduğu sonucuna varılmıştır. In this research, it was aimed to examine the 3-6 age illustrated children
books published between the years of 2010-2017 in Germany in terms of individual
differences.
The population of the research which has the document review model among
the qualitative research models consists of the 3-6 age illustrated children books
published between the years of 2010-2017 in Germany. Research sample consists of
100 books which were chosen through purposeful sampling method among the
population. The books in the sample were obtained by reviewing the books published
between the years of 2010-2017 in Germany towards 3-6 age children. The criteria
considered in the selection of the books which were limited as 100 by thinking that
they represent the designated and adequate diversity through the purposeful sampling
method are as such: The books should be prepared towards 3-6 age group and be
published; this condition should be mentioned in the book lists of the publishing
house; the books should be illustrated; the books should be short by considering the
developmental qualifications and attention spans of the relevant age group; and each
book should involve one story. In the research, it was used the document review
method as the data collection method, and it was used the document analysis as the
unit of analysis. It was conducted frequency and percentage analyses of the data
obtained from the research.
When the texts in the books are examined in terms of the emphasis they lay
on individual differences; it was seen that the most frequent expressions are those
about individual differences with 418 and those about belief with 285. These
categories were followed by the expressions about gender roles in relation to
occupation or behavior with 117, characteristics of countries with 115, physical
properties with 70, socioeconomic characteristics with 27, traditions with 18, food
and beverages with 16, and ethnic characteristics with 16 expressions. On the other
hand, it was seen that the less frequently used expressions are those about clothing
style with 9 and disability with 5 expressions.
As for the pictures in the books examined, it was seen, respectively, 408
pictures about belief, 287 pictures about socioeconomic status, 215 pictures about
clothing, 121 pictures about ethnicity, 166 pictures about countries, 129 pictures
about physical properties, 103 pictures about gender roles, 59 pictures about
individual differences, 46 pictures about disability, 45 pictures about food and
beverages, and 32 pictures about traditions as the least. While the belief category is
the most frequently mentioned and the disability theme is the least frequently
mentioned categories in all texts, it was concluded that the visuals about belief are
the most frequently emphasized pictures and that the visuals about traditions are the
least frequently emphasized pictures differently from the texts.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]