Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAydın Özgür, Emine
dc.contributor.advisorEkuklu, Galip
dc.date.accessioned2020-06-23T13:57:02Z
dc.date.available2020-06-23T13:57:02Z
dc.date.issued2020en_US
dc.date.submitted2020
dc.identifier.urihttp://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/5146
dc.description.abstractTeknolojik araçlara kolay erişim, internet ve medya araçlarıyla geçirilen aşırı zaman halk sağlığı alanında sıklıkla tartışılan bir konu haline gelmiştir. Dijital Oyun Bağımlılığı (DOB) bu konular arasında üst sıralardadır. Bu çalışma ortaokul öğrencilerinde DOB düzeylerinin belirlenmesi, risk ve koruyucu faktörlerinin belirlenmesi ve sağlıkla ilişkili yaşam kalitesine etkilerinin ortaya konması amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Edirne İl Merkezi ve bağlı köylerde toplam 27 ortaokul ve bu okullarda eğitim gören 6892 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde çok aşamalı tabakalama örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Toplam 648 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilen çalışmada, üç bölümden oluşan 97 soruluk bir anket kullanılmıştır (1. araştırmacı tarafından oluşturulan sorular, 2. Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği, 3. KİDSCREEN 52 Ölçeği) DOB ve değişkenler arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması için ki kare, bağımsız (ilişkisiz) örneklemler t-testi, ANOVA testi, Pearson Korelasyon testleri uygulanmıştır. Çalışma sonunda; DOB ile yaş, yerleşim yeri, oyunun kiminle, nerde, ne kadar süre oynandığı gibi demografik değişkenler arasındaki farkın anlamlı olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Bununla birlikte cinsiyeti erkek olan, oyuna başlama yaşı küçük olan, çevrimiçi oyunlar oynayan, okul saatlerinde de oyun oynayan, spor yapmayan, rol yapma ve strateji oyunları oynayan, hane geliri ve anne eğitim düzeyi düşük olan öğrencilerin DOB riski daha yüksektir. Ayrıca öğrencilerin DOB düzeyi arttıkça yaşam kaliteleri düşmektedir. DOB’un yaşam kalitesine etkisini ölçen bir çalışmaya rastlanmamakla birlikte çalışmanın literatüre katkı sunacağı düşünülmektedir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında Ulusal düzeyde DOB risk haritalarının çıkarılması ve bu doğrultuda tüm tarafların dahil olduğu önleme, erken teşhis ve tedaviye yönelik eylem planlarının hazırlanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.en_US
dc.description.abstractEasy access to technological devices along with excessive time spent on the Internet and digital media have become frequently discussed topics in the field of public health. Digital Game Addiction (DGA) is one of these topics. This study was carried out with the aim of determining DGA levels, risk and protective factors and their effects on health-related quality of life among secondary school students. The target population of the research consists of 27 secondary schools and 6892 students studying in Edirne Provincial Center and central villages. Multistage stratification sampling method was used in sample selection. The study was conducted with the participation of 648 secondary school students. A questionnaire of 97 questions consisting of three sections was used (1 st section questions created by the researcher, 2 nd section Digital Game Addiction Scale for Children, 3 rd section KIDSCREEN 52 Scale). Chi-square, Indipendent Samples t-Test, ANOVA test, Pearson Correlation tests were used to reveal the relationship between DGA and variables. At the end of the study; the differences between demographic variables such as age, place of residence, with whom, where and for how long games were played were significant. However, it was found that male gender, younger age of starting to play digital games, playing online games, playing games during school hours, not engaging in sports activities, playing role-playing and strategy games, having low household income and lower maternal education level were associated with higher DGA risk. In addition, it was determined that the quality of life decreased as the DGA level of the students increased. Although there is no study measuring the effect of DGA on quality of life, it is thought that this study will contribute to the literature. In the light of the findings obtained in the study, it is considered appropriate to prepare DGA risk maps at the national level and to prepare action plans for prevention, early diagnosis and treatment involving all parties.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherTrakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOrtaokul Öğrencisien_US
dc.subjectSağlıken_US
dc.subjectDijital Oyun Bağımlılığıen_US
dc.subjectSağlıkla İlişkili Yaşam Kalitesien_US
dc.subjectEdirneen_US
dc.subjectSecondary School Studenten_US
dc.subjectHealthen_US
dc.subjectDigital Game Addictionen_US
dc.subjectHealth-Related Life Qualityen_US
dc.title2018 yılında Edirne merkez ilçe ve merkeze bağlı köylerde 10-14 yaş arası ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı, buna etki eden faktörler ve sağlıkla ilişkili yaşam kalitesien_US
dc.title.alternativeHealth related life quality and factors affecting digital game addiction among secondary scholl students aged between 10-14 in central Edirne and central villages in 2018en_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster