21. Yüzyıl becerileri bağlamında okul yöneticilerinin değişen rollerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin yeni yüzyılda değişen rollerini,
21.yy becerileri bağlamında; “Öğrenme ve Yenilik Becerileri”, “Bilgi, Medya ve
Teknoloji Becerileri” ve “Yaşam ve Kariyer Becerileri” boyutlarında öğretmen
görüşlerine dayanarak incelemektir. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemleri
kapsamında yer alan veri toplama ve analiz teknikleri aracılığı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını İstanbul ilinde yer alan okullarda görevli 23 öğretmen
oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir.
Araştırmanın, genel amacı doğrultusunda katılımcılara 21. yüzyıl becerileri
bağlamında okul yöneticilerinin değişen rollerine ilişkin sorular yöneltilmiştir.
Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir.
Çalışma sonunda elde edilen bulgular 21. yüzyıl becerilerine sahip olan yöneticilerin
eğitim öğretim süreçlerinde daha etkili ve başarılı olduğunu ortaya koymuştur.
Okulun, öğretmenlerin ve dolayısıyla öğrencilerin başarısıyla okul yöneticilerinin
yönetim şekli ve eğitim öğretimde aktif rol almaları arasında belirgin bir ilişki
olduğu anlaşılmıştır. Okul yöneticilerinin problem çözme, iletişim, işbirliği ve
yaratıcılık becerilerinin gelişmiş olmasının, okula çevreden gelecek olan yardımların
artmasını, okulun tercih edilen ve veliler ve çevre kurumlar tarafından desteklenen
bir kurum olmasını sağlayacağı belirtilmektedir. Bulgular, okul yöneticilerinin bilgi,
medya ve iletişim teknolojileri becerilerini okul yönetiminde kullanmalarının 21.
yüzyıl teknoloji dünyasında öneminin büyük olduğunu göstermektedir. Teknolojiyi
okul iş ve işlemleri için kullanan okul yöneticilerinin zamandan tasarruf edeceği,
böylece okuldaki diğer problemlerle daha yakından ilgilenebileceği belirtilmiştir.
Okul yöneticilerinin okullarında liderlik becerileri göstermelerinin okullardaki
öğretmenler üzerinde olumlu etkisinin olduğu ifade edilmiştir. Girişken ve
sorumluluk alan okul yöneticileriyle çalışmanın öğretmenlerde güven duygusu
oluşturacağı anlaşılmıştır.
Araştırma sonuçlarından 21. yüzyıl becerilerine sahip okul yöneticilerinin
yönetimde daha başarılı olduğu ve bu başarının okul başarısına da yansıdığı bu
nedenle, okul yöneticiliği sınavlarında 21. yüzyıl becerilerini tespit etmeye yönelik
soruların olmasına ve mülakatlarda bu becerilere dikkat edilmesine; daha sonraki
süreçlerde de hizmet içi eğitimlerle desteklenmelerine ihtiyaç duyulduğu tespit
edilmiştir. The aim of this study is to evaluate the changing roles of school managers
in the new century in context of 21st century skills and in terms of “Learning And
Innovation Skills”, “Information, Media And Technology Skills” and “Life, And
Career Skills” based on teachers opinions. This study has been carried out through
basic design and data collecting and analyzing technics which are within qualitative
research methods. The participants of the study consist of 23 teachers working in
İstanbul province. The research data has been obtained by the way of semi-structured
interviews.
In accordance with the study’s purpose, questions regarding which 21st
century skills does the school managers have, the importance of school managers
having these skills and contributions of these skills to management were asked
participants. The data obtained at the end of the interviews has been subjected to
content analysis method. The findings show that school managers who has 21st
century skills are more effective and successful in process of education. It is found
out that there is a evident relationship between succcess of school, teachers and
students and management styles of the managers and active roles of managers in
educations. The interviewees have noted that improvement of critical thinking,
communication, collaboration and creativity skills provide to increase og helps from
surroundings, make the school be preferred and supported by the parents of students.
Findings show that it is very important for school managers to use information,
media and technology skills in management. It has been stated that school managers
who use technnology for the school works and processes will save the time thus they
will be able to pay attention to the other problems at school. In the study, teachers
have stated that school managers show leadership skills has a possitive effect on
teachers at school. In the light of the findings obtained, working with sociable and
responsible managers creates sense of trust in teachers.
This study shows that school managers who have 21st century skills are
more successful at management and this success reflects on school success; therefore
there is a need for questions to identfiy 21st century skills at school management
exams and also in later processes school managers need to be supported with in
service training.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]