Okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecine ilişkin öğretmen algıları ölçeği
Özet
Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecine
ilişkin öğretmen algılarını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı
geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015–2016 eğitim öğretim yılında
Tekirdağ ili Çerkezköy ilçesinde görev yapan 537 öğretmen oluşturmaktadır. Elde
edilen veriler SPSS ve LISREL yazılımları kullanılarak çözümlenmiştir.
Öğretmenlerin kişisel özelliklerini belirlemek amacıyla bilgi formu
hazırlanmıştır. Bilgi formu ile birlikte sunulan ölçme aracı 6 faktör ve 70 maddeden
oluşmaktadır. Ölçme aracında; fikrim yok, tamamen katılıyorum, katılıyorum,
katılmıyorum ve kesinlikle katılmıyorum seçeneklerinden oluşan 5’li likert tipi
derecelendirme kullanılmıştır.
Çalışmada, öncelikli olarak elde edilen verilerin açıklayıcı faktör analizi için
uygun olup olmadığına, Kaiser Meyer Olkin (KMO) katsayısı ve Barlett testi ile karar
verilmiştir. Kaiser- Meyer-Olkin Katsayısı .97 olarak hesaplanmış ve faktör analizine
uygun olduğu belirlenmiştir. Verilerin faktör analizi için uygun çıkması üzerine,
ölçeğin yapı geçerliğini saptamak için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri
yapılmıştır. Ölçeğin faktör yapısını incelemek amacıyla, ölçekte yer alan maddelere
temel bileşenler analizi ve dik döndürme tekniği uygulanmıştır. Varimaks dik
döndürme tekniği kullanılarak faktör yükleri .40’ın altında olan ve birden fazla
faktörde birbirine yakın faktör yükleri veren 10 madde ölçekten çıkartılmıştır.
Doğrulayıcı faktör analizinde elde edilen uyum indeks değerleri yeterli uyuma işaret
etmektedir. Madde-toplam korelasyonlarının .66 ile .90 oranında değiştiği
saptanmıştır.
Ölçeğin bütününe ait Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayıları birinci
faktörden altıncı faktöre doğru sırasıyla .95, .94, .95, .94, .93 ve .90’dur.
Sonuç olarak okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecine ilişkin
öğretmen algılarını belirlemeye yönelik, geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış toplamda
6 faktörlü ve 60 maddeden oluşan ölçek elde edilmiştir. The aim of this study is to develop valid and reliable evaluation method for
performance evaluation process in order to assess teacher perceptions by school
principals. The study was conducted on 537 teachers from 2015-2016 academic year
in Cerkezkoy, Tekirdag. The collected data was analyzed by using the Statistical
Package for the Social Sciences (SPSS) and Linear Structural Relations (LISREL)
softwares.
In order to determine teachers’ individual skills and characteristics, an
information survey was prepared. The evaluation method including the survey consists
of 6 factors and 70 items. The responses to the evaluation include “have no idea,
strongly disagree, disagree, agree, strongly agree”.
Using Kaiser Meyer Olkin (KMO) coefficient and Barlett test, the collected
data was tested for whether it was suitable for explanatory factor analysis or not. The
coefficient was found as .97 which confirmed that the data was suitable for the factor
analysis. After the convenience analysis of the data, exploratory and confirmatory
factor analyses were further performed to determine the construct validity of the scale.
In order to examine the factor structure of the scale, basic component analysis and
vertical rotation technique were applied to the items in the scale. Using the Varimax
vertical rotation technique, 10 items with factor loads below .40 and values close to
each other were removed from the scale. The concordance index values obtained from
confirmatory factor analysis indicate adequate concordance. The item-total
correlations ranged between .66 and .90. The Cronbach alpha internal consistency and
reliability coefficients of the whole scale were .95, .94, .95, .94, .93, and .90 from the
first factor to the sixth factor, respectively.
As a result, the validated and reliable scale consisting of 6 factors and 60 items
has been created and used to determine teacher perceptions of school principals for the
performance evaluation process.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]