2012 ve 2015 yılları uluslararası öğrenci değerlendirme programı ( PISA ) verilerine göre okul iklimi ile ilişkili olan öğrenci ve öğretmen faktörlerinin değişimi
Özet
Bu çalışmanın amacı, uluslararası ölçekte uygulanan Uluslararası Öğrenci
Değerlendirme Programı (PISA) 2012 ve 2015 yılları verilerine göre okul iklimi ile
ilişkili olan öğrenci ve öğretmen faktörlerinin yıllara göre değişiminin
incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’ den 2012 ve 2015 PISA’ ya katılan
okullar arasında okul iklimi ile ilişkili olan öğrenci ve öğretmen davranışları
değişkenleri bakımından manidar farklılığın olup olmadığının belirlenmesi için kikare
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya konu olan değişkenlerin okulları yıllara
göre doğru sınıflandırmadaki önem düzeyini ortaya koyabilmek için ise lojistik
regresyon analizinden yararlanılmıştır. Bu çalışmaya PISA 2012 ve 2015 yılları okul
anketlerinden elde edilen veriler dâhil edilmiştir.
Okul iklimi ile ilişkili olan öğrenci davranışlarının yıllara göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemeye yönelik yapılan ki-kare analizi sonuçlarına göre
“öğrencilerin keyfi devamsızlıkları”, “öğrencilerin alkol ve uyuşturucu kullanması”
ve “öğrencilerin birbirini tehdit etmesi ve fiziksel şiddet uygulamaları”
değişkenlerinde yıllara göre manidar bir farklılık gözlenirken; “öğrencilerin dersi
asması” ve “öğrencilerin öğretmenlere saygılı olmaması” değişkenlerinde manidar
bir farklılık gözlenmemiştir. Okul iklimi ile ilişkili olan öğretmen davranışlarının
yıllara göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeye yönelik yapılan ki-kare analizi
sonuçlarına göre ise “öğretmenlerin her öğrencinin ihtiyaçlarını ayrı ayrı
karşılayamaması” ve “öğretmen devamsızlığı” değişkenlerinde yıllara göre manidar
bir farklılık gözlenirken; “öğretmenlerin değişime direnmesi”, “öğretmenlerin
öğrencilere çok katı davranması” ve “öğretmenlerin derse iyi hazırlanmaması”
değişkenlerinde manidar bir farklılık gözlenmemiştir.
İkili lojistik regresyon analizine göre, PISA 2012 ve 2015 yılları okulları
arasında sınıflandırma yapan fonksiyona göre en belirleyici değişken okul iklimi ile
ilişkili olan öğrenci faktörleridir. Değişkenler ayrı ayrı incelendiğinde ise okul iklimi
ile ilişkili olan öğretmen davranışları arasında en belirleyici değişkenler “öğretmen
devamsızlığı” ve “öğretmenlerin her öğrencinin ihtiyaçlarını ayrı ayrı
karşılayamaması” dır. Benzer şekilde iki yıl arasında sınıflandırma yapan fonksiyona
göre okul iklimi ile ilişkili olan öğrenci davranışları arasındaki önemli değişkenler
ise “öğrencilerin öğretmenlere saygılı olmaması” ve “öğrencilerin keyfi
devamsızlıkları” dır. Bu da hem öğrenci hem de öğretmen davranışlarının yıllara
göre okul iklimi üzerinde farklı derecelerde manidar etkisi olduğunu göstermektedir.
Elde edilen lojistik regresyon modelinde gözlemlerin doğru sınıflandırma oranlarının
%69.9 olduğu görülmektedir. Araştırma bulgularına göre, PISA’ ya 2012 yılında
katılan okulların %60.6’ sı; 2015 yılında katılan okulların ise %77.8’ i doğru olarak
tahmin edilmiştir. The aim of the study is to investigate the changing of student and teacher
factors related to school climate according to the data of 2012 and 2015 Programme
for International Student Assessment. In accordance with this purpose, chi-square
test was performed to determine whether the difference is statistically significant in
terms of variables which are related to the school climate among schools participated
in the PISA 2012 and 2015 from Turkey. Logistic regression analysis was used to
find the significance level of the variables in the study according to the classification
of the schools. Acquired data from the PISA 2012 and 2015 school surveys were
included in this study.
According to the results of chi-square test including student factors, the
items of “student truancy”, “student use of alcohol or illegal drugs” and “students
intimidating or bullying other students” were found statistically significant. Besides,
the items of “students skipping classes” and “students lacking respect for teachers
were not found statistically significant. In addition, according to the results of chisquare
test including teacher factors, items of “teachers not meeting individual
students’ needs” and “teacher absenteeism” were found statistically significant.
Besides, the items of “staff resisting change”, “teachers being too strict with
students” and “teachers not being well prepared for classes” were not found
statistically significant.
The results of binary logistic regression show that student factors related to
school climate are the most decisive variables according to the function of
classifying among schools. However, if the variables are examined separately, the
most decisive variables are the items of “teacher absenteeism” and “teachers not
meeting individual students’ needs”. Similarly, the significant variables among
student factors are “students’ lacking respect for teachers” and “student truancy”,
respectively. The study results display that both student and teacher behaviors have
significant different effects on the school climate. It was observed that with the given
logistic regression model, the rate of correct classification was 69.9%. The findings
of the study reveal that 60.6% of the schools that participated in PISA 2012 and
77.8% of the schools that participated in PISA 2015 were estimated correctly.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]