Türk Beşleri’nin seçili orkestra eserlerindeki 1. keman partilerinin incelenmesi
Özet
Tez çalışmasında, Türk Beşleri olarak bilinen Cemal Reşit Rey, Hasan Ferid
Alnar, Ulvi Cemal Erkin, Ahmed Adnan Saygun ve Necil Kazım Akses’in bestelemiş
oldukları senfonik eserlerdeki 1. keman partilerinin bir kısmı icracılık yönünden
incelenmektedir.
Tezin giriş bölümü, yetenekli gençlerin Cumhuriyet kurulduktan sonra Türk
Hükümeti tarafından milli bir müzik yaratmak için Avrupa’ya, Çok Sesli Batı Müziği
eğitimine gönderilmesi ve sonrasında Türkiye’de Çağdaş Çok Sesli Türk Müziği’nin
kurulması hakkındadır.
İkinci bölümde ise Türk Beşleri adı verilen bu grubun, yurt dışında aldıkları
eğitimden sonra, etkilendikleri akımlarla yarattıkları senfonik eserlerindeki 1. keman
partilerinden seçilmiş bölümler incelenmiş ve bunlarla ilgili çalışma önerileri verilmiştir.
Sonuç olarak tez, günümüzde konservatuvarlardaki orkestra derslerinde sık
karşılaşmadığımız, kendi geleneklerimizi ve müziğimizi barındıran bu eserleri daha iyi
tanımayı ve tanıtmayı amaçlamaktadır. This thesis aims to analyze the performance of the symphonic works composed
by Cemal Reşit Rey, Hasan Ferid Alnar, Ulvi Cemal Erkin, Ahmed Adnan Saygun and
Necil Kazım Akses, otherwise known as the Turkish Five. The study will concentrate on
certain sections of the first violin parts of their symphonic works.
The introductory section of the thesis explains the attempts during the early days
of Turkish Republic in establishing polyphonic national music tradition in the country
by providing scholarships to talented young individuals who were sent abroad to be
educated in the tradition of Classical Western Music.
The second section explains the training of this young group of musicians and the
traditions and the music schools that influenced their future work. Following, selected
sections of the first violin parties of the symphonic works composed by the Turkish Five
are examined, analyzed and suggestions were made as to their performance.
In conclusion, the thesis aims to acquaint and help students of conservatories
who seldom encounter these symphonic works that reflect our musical traditions when
and if they need to perform these pieces of music.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]