Yunanistan Trakya’sında (6.yy.-19.yy) mezar geleneği ve tipolojisi
Özet
Trakya’da yaşayan Hıristiyan halk dini inançları gereği ölen yakınlarının
kemiklerini mezardan çırtma adetlerini bırakarak,Müslüman mezar taşı geleğinin
etkisi, ekonomik refah ve daha başka sebebler etkili olmuştur. Bu etki ile birlikte
mezar taşlarının üzerlerine çok satırlı hece ölcülü şiirler yazmaya başlamışlardır. Bu
gelenekilk olarak 17 yüzyılın ilk yarısına başlamıştır. En erken tarihli mezar taşı
örneği 1655'ten kalmadır. 17. yüzyılın sonlarında başlayan bu gelenekler Evros
köylerinde 1960’a kadar, yani 300 yüzyıl boyunca devam etmiştir. Bu alışkanlığa 20.
yüzyılda bazı yerlerde rastlanmamaktadır, bu geleneğin terk terk edilme nedeni
Hristiyan ve Yunan topluluğunun Trakya bölgesinide içine alan savaşların
Başlamasıdır. Özelikle II. Dünya Savasından sonra Yunanistan Trakyası’nda makine
ile kesilen mezar taşları mezarlıklarda yerlerini almaya başlamışlardır.
İlk bölüm genel olarak Yunanistan ve Balkan bölgelerinde Trakya dışındaki
mezarlıklar ile ilgili açıklamalar yapılacaktır. Söz konusu dönemde Trakya’da bahsi
gecen gelenek devam etmektedir.
İkinci bölümde Batı Trakya’nın farklı yerlerindeki mezarlıklardan mezar
taşları örnekleri göstereceğiz. Örnekler İskeçe Gümülcine, Maronia, Samothraki ve
Evros’tan on beş köye aittir. Çalışma su şekilde gerçekleşecektir: Mezar taşı
üzerindeki metinleri yunanca gösterilmesi ve yunancadan türkçeye çevrilmesi. Sonra
konu hakkında kısa bir yorum yapılması, ölünün yaşamından mesleği ile ilgili temsili
sahnelerin gösterilmiştir. Mezar taşları fotoğraflar ve bazen de Çizimler ile
gösterilmiştir. İkinci bölümün ikinci parçasında karşılaştırma amacı ile Batı Trakya,
Bulgaristan köylerinden, Filibe ve İvaylovgrad’dan (Ortaköy) ve bazı yerler Edirne
ve Doğu Trakya’dan örnekler gösterilmiştir. Karşılaştırma amacı ile aynı dönem
Gümülcine’den Ermeni mezar taşları fotoğraf ve çizimleri gösterilmiştir. Sonuç olarak
bu çalışmanın amacı Osmanlı İmparatorluğu'nun çeşitli etnik kökenlerinin ölüm
karşısında ortak sanatsal ve "anıtsal" ifadesini göstermektir.
Üncünü bölümde mezar taşları sınıflandırması yapılmıştır. Yayınlanan ve
yayınlamayan topladığımız mezar taşları örneklerinden hareketle dört kategori
çıkardık: 1) Mezar plakaları 2) Mezar taşları 3) Haçlı mezar taşları 4) Kaideli heykel
veya büst mezar taşları. Bu dört kategoriden her birinin kendine ayrı alt kategorisi
vardır. Batı Trakya ve Evros’taki köyler içinde Edirne bir sanat merkezi olarak kabul
edilir. Sanat, biçim, sekil ve metin açısından yeni gelişmeler Edirne’de ortaya
çıkmıştır. Konstantinopolis etkisinden söz etme ihtimali de bulunmaktadır. Batı
Trakya için sanat merkezi olan bir diğer yer Filibe’dir.
Dördüncü bölümde mezar taşlarının zaman içerisindeki gelişimi incelenmiştir.
Ayrıca, mezar taşları üzerinde yer alan bilgilerin ışığında Osmanlı döneminde,
Trakya’ toplumunun etiği, mesleği ve değerleri hakkında sağladıkları bilgiler de
değerlendirilmiştir. The custom of christian Thracians not to exhumate their dead, a possibe
influence of the Muslim tombstones, and other factors, like some economic
prosperity, are the causes that lead to the phaenomenon of the appearance of the
Thracean stone inscribed and narrative burial monuments. According to the existing
archaeological data, this phenomenon firstly appears in the second half of the 17th
century, with the first, precisely dated, tombstone dated at 1655, when the next dated
examples come from the last decade of the 17th century. This tradition keeps on at
least in Evros region Greek villages until the end of the 1960s, for nearly some 300
years long. The tradition is interrupted at various times during the 20th century,
depending on the place, either by the abandonment of thracean regions by the
Christian or Greek population due to war vicissitudes, or, notably after World War II,
when marble burial slabs cut by electric powered wheel prevail in the graveyards of
the Greek part of Thrace.
In the first chapter, an attempt is made for an overview to be submitted of
what was happening in the cemeteries of the other Greek and Balkan regions outside
Thrace at the same time when the aforementioned faenomenon was taking place in
Thrace.
Then, in a second chapter, examples of tombstones are presented from certain
cemeteries in Western Thrace. Examples came from Xanthi, Komotini, Maroneia,
Samothraki and from fifteen villages of the Evros region. The material is presented in
the following manner: The Greek text of the tombstone’s inscription is transcribed
verse by verse. Τhen a turkish translation of this text is given. Then a brief
commentary on the content of the inscription is added. Then descriptions and
commentaries also follow on any representations that usually depict narrative
elements of the profession of the deceased or his/her occupation when alive. The
examples are almost always accompanied by a photograph and in many cases by a
drawing of the tombstone. In a second part of this chapter, for the sake of comparison,
examples of the broader historical Thrace outside Western Thrace, and in particular of
several villages in present-day Bulgaria, from Plovdiv (Philippoupolis) and
Ivailovgrad (Ortakioi/Ortaköy), and some examples from Edirne (Hadrianoupolis)
and Eastern Thrace also. In addition, for comparative reasons alone, photographs and
drawings of Armenian inscriptions from the same period from Komotini are cited to
illustrate the common artistic and "monumental" expression of the various ethnicities
of the Ottoman Empire in the face of death.
In a third chapter an attempt is made to classify thracean tombstones. Based on
the published examples, but mainly based on the hundreds of unpublished examples
we have registered, we have classified the tombstones into four general categories: 1)
sepulchral slabs, 2) sepulchral stelai, 3) sepulchral crosses, and 4) pedestals with
statues or busts. Each of these four categories has its own subdivisions. Edirne is
recognized as a major center for thw diffusion of the tradition of these tombstones in
Western Thrace and mainly in the villages of Evros, but also as a center for the
formation of the occasional trends observed in the form, shape and content of their
inscriptions. There are may be also possible influences deriving from Istanbul itself.
Philippopolis is also recognized as an alternative pole shaping artisan and artistic
trends on the matter and its influences on Western Thrace tombstones are detected.
Chapter 4 examines the evolution of funerals over the time. It also evaluates
the information these tombstones provide about the ethics, professions and values of
Thracian society during the Ottoman times.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]