Kamu hastanelerinin fiziksel engelli hastalar için yaptığı düzenlemeler ve hastaların hemşirelik bakım davranışlarına ilişkin algıları
Özet
Tanımlayıcı, gözlemsel ve kesitsel olarak planlanan araştırma hastanelerin fiziksel
engelli hastalar için yaptığı düzenlemelerin incelenmesi ve bu hastaların hemşirelik bakım
algılarının değerlendirilmesi amacıyla yapıldı.
Mart 2018 - Mayıs 2018 tarihleri arasında yapılan araştırma, kalıcı veya geçici olarak
fiziksel engellilik hali olan 510 hasta ile 17 farklı devlet hastanesinde gerçekleştirildi.
Araştırmanın verileri, “Barthel Günlük Yaşam Aktiviteleri İndeksi”, “Hastaların Sosyo
Demografik Özellikleri Formu”, “Bakım Davranışları Ölçeği-24” ve “Fiziksel Engelli
Hastalar İçin Kamu Hastane Binalarının Uygunluğu Formu” kullanılarak toplandı.
Araştırmaya katılan hastaların Barthel İndeksi (BI), Bakım Davranışları Ölçeği toplam
puan ortalamalarının cinsiyet, yaş, evde yaşam şekli, eğitim durumu, çalışma durumu, kronik
hastalığa sahip olma, daha önce hastane kullanımı, hastaneyi devamlı kullanma durumu ve
hastane yatış gün sayısına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlendi
(p<0,01).
Hastaların genel memnuniyet durumu ile hastanelerin genel uygunluk düzeyi arasında
düşük düzeyde pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu bulundu
(r=0,126; p<0,01). Hastane genel uygunluk düzeyi ile Bakım Davranışları Ölçeği’ nin bilgibeceri
alt
boyut
puanı
arasında
düşük
düzeyde
pozitif
yönlü
ve
istatistiksel
olarak
anlamlı
bir
ilişki
bulundu (r=0,117;
p<0,01).
Hastaların; Barthel İndeksi puanları, demografik özellikleri, memnuniyet düzeyi ve
hastanelerin uygunluk düzeyi ile bakım davranışları arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit
edildi (R=0,818; R
2
=0,669; F= 70,96; p<0,001). Hemşirelerin genel bakım davranışları
üzerinde en etkili olan değişkenlerin sırasıyla; genel memnuniyet düzeyi, BI, yatış gün sayısı,
yaş grubu, cinsiyet ve hastane kullanım sayısı olduğu bulundu.
Çalışmanın sonuçlarına göre hastanelerin fiziksel engelli hastalar için yaptığı bina
düzenlemelerinde iyileştirmelerin yapılması ve hemşirelerin engelli bakım ihtiyaçlarını
değerlendirilmesi hasta memnuniyeti açısından gereklidir. A descriptive, observational and cross-sectional study was conducted to investigate the
regulation of hospitals for physically disabled people and to evaluate the nursing care
behaviour perceptions of these patients.
The research conducted of between March-May 2018 was carried out in 17 different
state hospitals with 510 patients with permanent or temporary physical disability. The data
were collected by using ‘Barthel Daily Living Activities Index’, ‘Socio-Demographic
Characteristics Form’, ‘Caring Behaviors Inventory-24’ and ‘Eligibility of Public Hospital
Buildings for Patients with Physical Disabilities Form’.
The Barthel Index (BI) and Caring Behaviors Inventory-24 total score averages of the
patients who participated in the study was statistically different according to gender, age,
home life style, education status, working status, having chronic disease, hospital use, and the
number of hospital admissions days. It was found that there was a low positive and
statistically significant relationship between the general satisfaction level of the patients and
the general suitability level of the hospitals. A low positive and statistically significant
relationship was found between the general suitability level of the hospital and the knowledge
& skill sub-dimension score of the Caring Behaviors Inventory. Patients of there was a
significant relationship between Barthel Index scores, demographic characteristics,
satisfaction level, adherence to hospital and care behaviors. The most effective variables on
nurses' care behaviors are; the general satisfaction level, BI, number of hospitalization days,
age group, gender and number of hospital use were found.
According to the results of the study, it is necessary to make improvements in the
building arrangements made by hospitals for physically disabled patients and to assess the
needs of nurses for their disability care needs in terms of patient satisfaction.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [574]