Bir devlet hastanesinde görevli hemşirelerde iş sağlığı ve iş güvenliği uygulamalarının değerlendirilmesi
Özet
Bu tezin amacı; devlet hastanesinde görevli hemşirelerde çalışan güvenliği algısını ve
çalışan güvenliği algısını etkileyen etmenleri belirlemektir.
Veriler; 14 sorudan oluşan Hemşirelerde İş Sağlığı ve İş Güvenliği Uygulamalarının
Değerlendirilmesi Anketi ve Hastanede Çalışan Sağlık Personeli İçin İş Güvenliği Ölçeği ile
ulaşılabilen, gönüllü 170 hemşireden 5 Mart – 21 Ağustos 2017 tarihleri arasında devlet
hastanesinde toplandı (N=210). Veriler bilgisayarda istatistik paket programında tanımlayıcı
istatistikler, cronbach alpha analizi, t-testi, tek yönlü anova testi, post-hoc scheffe testi,
pearson korelasyon analizi kullanılarak değerlendirildi. p<0,05 istatistiksel anlamlılık sınırı
olarak kabul edildi.
Hemşirelerin yaş ortalamaları 37,590±8,146 , %81,2’si kadın, %82,4’ü evli, %63,5
lisans ve üzeri eğitimine sahipti. Hemşirelerin mesleki deneyim sürelerinin ortalama
16,560±9,029 yıl, kurumda çalışma sürelerinin ortalama 11,210±8,605 yıl, %37,6’sının servis
çalıştığı görüldü. Hemşireler meslek hastalıklarından uyku bozukluklarını, iş kazalarından
sözel şiddete maruz kalmayı en sık yaşamıştı. Hastanede Çalışan Sağlık Personeli İçin İş
Güvenliği Ölçeğinin puan ortalaması 148,888 ± 39,134 olup, en düşük alt boyut puanlarını
mesleki hastalıklar ve şikayetler (2,298±1,106) ve yönetsel destek ve yaklaşımlar
(2,721±1,192) aldı. Hemşirelerin cinsiyeti, medeni durumu, mesleki deneyim süresi, kurumda
çalışma süresi, çalışılan ünite, çalışan güvenliği komitesini bilme, çalışan güvenliği tebliğini
okuma, meslek hastalığı geçirme, iş kazası geçirme ile Hastanede Çalışan Sağlık Personeli
İçin İş Güvenliği Ölçeğinin arasında istatistiksel anlamlı fark bulundu (p<0,05).
Sonuç olarak; hemşirelerin çalıştıkları kurumda genel olarak iş güvenliğinin
sağlandığını ancak “mesleki hastalıklar ve şikayetler” ve “yönetsel destek ve yaklaşımlar” alt
boyutlarında iş güvenliğinin sağlanmadığını algıladıkları görüldü. The aim of this thesis is to determine the employees' perception of occupational safety
and the factors that affect employees' perception of safety in nurses who work in state
hospitals.
The data were collected from 170 volunteered nurses who were reached with
Occupational Safety Scale For Medical Personnel Who Work In Hospital and Evaluation of
Occupational Health and Safety Applications survey between the dates of March 5- August
21, 2017 (N=210). The data were evaluated by using descriptive statistics, cronbach alpha
analysis, t-test, one-way anova test, post-hoc scheffe test, pearson correlation analysis on
computer.The p<0.05 value was considered as statistical significance limit.
The mean age of the nurses who participated in the study was 37,590+8,146, 81,2% of
them were women, 82.4% of them were married, 63,5% of them had bachelor degree or
above. Of the participants were the average professional experience period was
16,560±9,029, the average term of employment in institution was 11,210±8,605 and 37,6’%
of them was working inpatient services, respectively. Nurses experienced sleep disorders of
occupational diseases and verbal violence of occupational accidents. The mean score of the
Occupational Safety Scale For Medical Personnel Working In Hospital was 148,888±39,134
and the lowest sub-dimension scores were obtained for occupational diseases and complaints
(2,298±1,106) and administrative support and approaches (2,721 ± 1,192). While the gender
marital status, duration of professional experience, the status of the term of employment in the
institution, the unit working in, the status of knowing the employee safety committee, the
status of reading the employee safety notification, the occupational diseas the occupational
accident of nurses and the work safety scale in hospitals were statistically significant
(p>0,05).
As a result, it was seen that nurses' working safety is provided by the institutions they
work in, but they perceive that employee safety is not ensured in the sub-dimensions of
“occupational diseases and complaints“ and “administrative support and approaches”.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [574]