Okullarda siber aylaklık davranışının okul iklimine yansımalarının yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
Özet
Bu araştırma okullarda bilişim teknolojilerinin iş dışı amaçlarla kullanımını
ifade eden siber aylaklık davranışının okul iklimine etkilerinin ortaya çıkarılması ve
siber aylaklık davranışı hakkında yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin
değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerin bir arada kullanıldığı
eşzamanlı iç içe geçmiş karma bir yöntemsel yaklaşım benimsenmiştir. İşe koşulan
yöntemin nicel boyutunu ilişkisel tarama modeli, nitel boyutunu ise olgu bilim
çalışması oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel bölümünün çalışma grubu Edirne İli
Merkezi ve ilçelerinde görev yapan 400 öğretmenden oluşmuştur. Bu örneklemin
belirlenmesin de seçkisiz örnekleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Elde edilen nicel
veriler bilgisayar ortamında, SPSS programında analiz edilmiştir. Nicel verilerin
analizinde; betimsel istatistikler, t testi, tek yönlü anova, pearson korelasyon ve
regresyon kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutu ise Edirne İli Merkezi ve
ilçelerinde görev yapan 18 okul yöneticisinden oluşmuştur. Araştırmanın çalışma
grubu amaçlı örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırma da elde edilen nitel
veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir.
Araştırma bulgularına göre siber aylaklık ve siber aylaklığı oluşturan her bir alt
boyuta ilişkin puanların ortalamanın altında olduğu, okul iklimi puanlarının ise “sık
sık” puan sınırına yakın olup “bazen” sınırında olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin
cinsiyet, yaş, mesleki hizmet süresi, çalışılan okul türü, akıllı telefonu günlük
kullanım sıklığı, sosyal ağ sitelerini günlük kullanım sıklığı gibi değişkenlerin okul
çalışanlarının siber aylaklık davranışlarını ve okul iklimi algılarını etkileyip
etkilemediği incelenmiş ve istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenen bulgulara ait
II
ortalama değerler verilerek sonuçlar yorumlanmıştır. Siber aylaklık davranışında
öğretmenlerin cinsiyet, sosyal ağ sitelerini günlük kullanım sıklığı değişkenlerine
göre anlamlı farklılık görülmezken; yaş, mesleki hizmet süresi, çalışılan okul türü,
akıllı telefon kullanım sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit
edilmiştir. Öğretmenlerin okul iklimi değerlendirme düzeyleri ile cinsiyet, yaş,
mesleki hizmet süresi, çalışılan okul türü, akıllı telefonu günlük kullanım sıklığı,
sosyal ağ sitelerini günlük kullanım sıklığı gibi değişkenleri arasında anlamlı
farklılıklar tespit edilmiştir. Özellikle de okul iklimi alt boyutu olan mesleki
dayanışma boyutundaki farklılıklar dikkat çekmektedir. Siber aylaklık ile okul iklimi
arasında negatif yönlü bir ilişki analiz sonucunda ortaya çıkmıştır. Siber aylaklık ile
okul iklimi arasındaki ilişki düşük düzeyde bulunmuştur. Bulgular, siber aylaklık
davranışının okul iklimini açıklayan değişkenlerden birisi olduğunu ve siber aylaklık
davranışlarının artmasının da öğretmenlerin okul iklimine dair algılarını olumsuz
yönde etkilediğini ortaya koymaktadır. The aim of this study was to investigate the effects of cyber idle behavior on
school climate and to evaluate the opinions of administrators and teachers about
cyber idle behavior.
In the research, a mixed methodological approach is adopted which uses a
combination of qualitative and quantitative research methods simultaneously. The
quantitative dimension of the method employed is the relational survey model and
the qualitative dimension is phenomenological study. The study group of the
quantitative part of the study consisted of 400 teachers working in Edirne and its
districts. Random sampling techniques were used to determine this sample. The
quantitative data obtained were analyzed by SPSS program. In the analysis of
quantitative data; Descriptive statistics, t test, one-way anova, Pearson correlation
and regression were used. The qualitative dimension of the study consisted of 18
school administrators working in Edirne and its districts. The qualitative data
obtained in the research were analyzed with descriptive analysis technique.
According to the findings of the study, it was found that the scores related
to cyber injustice and cyber injustice were below average and school climate scores
were ına often ”and sometimes“ close ”. The variables such as gender, age,
professional service period, type of school worked, frequency of daily use of
smartphone, frequency of daily use of social networking sites were investigated in
terms of whether they affect cyber behavior behaviors and school climate perceptions
of school employees. Results were interpreted by giving mean values. It was found
that cyber idle behaviors did not differ according to the variables of daily use
frequency of teachers and gender and social sharing sites, and showed significant
difference according to age, professional service period, type of school worked, and
frequency of smartphone use. School climate evaluation levels of teachers; gender,
age, professional service period, type of school work, frequency of smartphone usage
and social networking sites. In particular, the differences in the occupational climate
dimension, which is the sub-dimension of the school climate, are striking. As a result
of the analysis, there was a negative relationship between the cyber nut and the
school climate. In the school environment and its sub-dimensions, the predictive
power of cyber nutrients was found to be low. In the event, it was concluded that the
school climate was affected by cyber loneliness behavior but there were different
factors affecting the school climate.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]