İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları ve kullandıkları öğrenme stratejileri
Özet
Bu araştırmanın amacı cinsiyet ve başarı durumunun öğrencilerin Fen Bilgisi dersinde kullandıkları öğrenme stratejileri ve öğrencilerin bu derse yönelik tutumları üzerindeki etkilerini belirlemek, öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejilerinin Fen Bilgisi dersine yönelik tutum düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Tarama modelindeki bu araştırma 2005-2006 öğretim yılı II. yarıyılında Edirne İli Merkez İlçedeki İlköğretim II. Kademe okullarında öğrenim görmekte olan 822 (429 erkek, 393 kız) 7. sınıf öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri Altınok ve Açıkgöz (2004) tarafından geliştirilen ?Öğrenme Stratejileri Ölçeği? ve Altınok (2004) tarafından geliştirilen Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Ayrıca öğrencilerin 7. sınıf I. Dönem Fen Bilgisi dersi başarı durumları da kaydedilmiş ve karşılaştırmalarda kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Scheffè Testi kullanılmıştır. Araştırma aşağıdaki sonuçları ortaya koymuştur; 1. Öğrenciler sıklıkla Tanıma ve Seçme stratejilerini, nadiren de Ezberleme stratejilerini kullanmaktadırlar. 2. Öğrencilerin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumları genellikle olumludur. 3. Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlar ve kullanılan öğrenme stratejileri başarı tarafından etkilenmektedir. Başarısı yüksek olan öğrenciler sıklıkla etkili öğrenme stratejilerini kullanmaktadırlar ve bu öğrencilerin Fen Bilgisi dersine yönelik tutumları diğerlerinden daha olumludur. 4. Cinsiyet kullanılan öğrenme stratejileri açısından göze çarpan bir faktördür. Fakat Fen Bilgisi dersine yönelik tutumlar cinsiyet açısından değişim göstermemektedir. 5. Öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejileri onların Fen Bilgisi dersine yönelik tutumları tarafından etkilenir. Abstract The purpose of this research is to study the attitudes of seventh grades towards the science course and learning strategy use; effects of gender and science achievement on their attitudes and strategy use; effects of their attitudes towards science course on their learning strategy use. Survey method was used, and 822 seventh graders (393 female, 429 male) participated in this research in Edirne 2006 spring. The research data were collected by Learning Strategies Scale developed by Altınok and Açıkgöz (2004), and Attitude Towards Science Lesson Scale developed by Altınok (2004). In addition, students first term science class grades were noted and used for comparisons. Arithmetic mean, Standard deviation, Analysis of variance, t test and Scheffè test were used for the analysis of data. The research yielded following results; 1. Students were frequently using recognization and selection learning strategies and rarely memorizing learning strategies. 2. In general attitude of student towards science course is positive. 3. Learning strategies use and attitudes forward science are effected by achievement. High achievers are frequently using effective learning strategies and they have more positive attitudes toward science than others. 4. Gender is remarkable factor for learning strategy use. But attitudes toward science course dont vary in terms of gender. 5. Students learning strategies use are effected by their attitudes toward science course.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]