Okul öncesi dönem çocuklarının ev ile okul ortamındaki sosyal becerilerinin karşılaştırılması
Özet
Bu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarının ev ile okul ortamındaki sosyal becerilerinin karşılaştırılması ve sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 2009-2010 eğitim öğretim yılında Edirne il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı, farklı sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerin yaşadığı bölgelerdeki 4 ilköğretim okulunun bünyesindeki anasınıflarında okul öncesi eğitim alan, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden, 136 çocuğun 9 öğretmeni ve 136 annesi olmak üzere uygulama yapılmıştır. Araştırmada ?Genel Bilgi Formu? ve okul öncesi çocukların ev ile okul ortamında sosyal becerilerini belirlemek için 2002' de Kenet W. Merrel tarafından geliştirilen, Okyay ve Fazlıoğlu (2007) tarafından Türkçe'ye çevrilerek, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan "Okul Öncesi Çocuklar İçin Davranış Ölçeği" kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde SPSS 17.0 programı kullanılarak t testi, ANOVA, MANOVA, post hoc istatistiksel yöntemleri olarak LSD ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının ev ile okul ortamındaki sosyal becerileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken ölçeğin sosyal işbirliği ve sosyal ifade alt boyutları açısından ev ve okul ortamında sosyal işbirliği boyutu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Çocuğun ev ve okul ortamındaki sosyal becerilerinde cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası, anne ve babanın birlikte ya da ayrı yaşama durumları, annenin ve babanın yaşı, annenin ve babanın öğrenim durumu, annenin ve babanın mesleği gibi değişkenler farklılık göstermezken çocuğun yaşadığı yer ve ailenin sosyo-ekonomik düzeyi açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, sosyal beceri, sosyal işbirliği, sosyal ifade. Abstract This research is done to compare pre-school children's social skills at home and school environment and to examine their social skill levels in terms of some variables. This research is carried out with 136 children, 9 teachers and 136 mothers who are volunteer to join the research, and they are pre-school students in 2009-2010 academic term in Edirne city center's 4 primary schools which are members of Ministry of Education and in the areas in which families from different socio-economical levels live. To determine the social skills of pre-school period children at home and at school "Behaviour Scale for Pre-School Children" and "General Information Form" are used which are developed by Kenet W. Merrel in 2002, and translated into Turkish and validity and reliability studies are done by Okyay and Fazlıoğlu (2007). The data is evaluated with LSD and by t test, ANOVA, MANOVA, post hoc statistical methods, by using 17.0 SPSS statistical packaged software. As aresult of the research; there isn't a meaningful difference between pre-school children's social skills at home and at school environment. However, in terms of the scale's social cooperation and social expression sub-dimensions, there is a meaningful difference at home and school environment in favour of social cooperation aspect. When the child's social skills at home and school environment are taken into account, sex of the child, number of the siblings, birth order, whether mother and the father live together or not, age of mother and father, education state of mother and father and jobs of mother and father don't make a difference but, in terms of the place where the child lives and the socio-economical level of the family there are meaningful differences. Key Words: Pre-School Education, social skill, social cooperation, social expression
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]